Spelregel experimenten

Tijdsduur

Elke wedstrijd duurt 4 x 10 minuten zuivere speeltijd. Tussen het 1e en 2e kwart, en tussen het 3e en 4e kwart, is er één minuut rust. Tussen het 2e en 3e kwart is er drie minuten rust. De spelers blijven de gehele tijd op het veld.

Golden goal

Elke wedstrijd moet een winnaar opleveren. Bij een gelijke stand wordt het golden goal principe toegepast.

Scheidsrechters

De wedstrijden staan onder leiding van 2 scheidsrechters. Beide dus met fluit en niet zoals normaal met een assistent met een vlag.

Schotklok

De schotklok begint al in de verdediging tijdens het uitbrengen. De tijd, 25 seconden, blijft hetzelfde.

Als de korf geraakt wordt, gaat de schotklok terug naar 15 seconden (en dus niet naar 25). Bij een overtreding van de verdedigende ploeg gaat de schotklok wel terug naar 25 seconden.

Vrije bal/strafworp nemers

De vrije ballen en strafworpen moeten worden genomen door de speler/speelster waarop de overtreding is gemaakt. De scheidsrechter beoordeelt dit.

VASTE AANGEEF POSITIE VRIJE BAL

Aan de linker en rechterkant van de paal wordt met streepjes een vaste aangeef positie gemarkeerd voor de aanvallers. De 4e aanvaller mag zelf bepalen waar hij/zij staat (mits 2,5 m van teamgenoten). De verdedigers mogen zelf kiezen waar ze gaan staan. Maar wel nadat de aanvallers positie hebben gekozen.

Spelhervatting

Er gelden geen beperkingen voor aanvaller of verdediger tijdens de spelhervatting. Er mag dus gewoon verdedigd en gescoord worden.

Gele kaart

Een gele kaart betekent een 5 minuten tijdstraf. Dit geldt als een verplichte wissel en telt mee bij het maximum van 8 wissels. De coach mag de speler na 5 minuten weer terug wisselen maar dat hoeft niet.

Overtreding bij uitverdedigen

Als er tijdens het uitverdedigen een overtreding wordt gemaakt, wordt dit direct bestraft met een vrije bal in het aanvalsvak. Bij herhaaldelijke overtredingen kan ook een strafworp in het aanvalsvak worden gegeven. De aanvoerder bepaalt wie de vrije bal of strafworp neemt.